با اجرای گروه تنبورنوازان «جامی»

کنسرت «سکوتم را تماشا کن» به سرپرستی رضا علی آبادی در تالار وحدت تمدید شد

« بازگشت به لیست | یکشنبه 26 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شهاب آقاجانی: کنسرت «سکوتم را تماشا کن» گروه تنبورنوازان «جامی» پس از اجرای بیست و پنجم تیر ماه، برای اول مرداد در تالار وحدت تمدید شد.

کنسرت «سکوتم را تماشا کن» با اجرای گروه تنبورنوازان «جامی» به سرپرستی و آهنگسازی رضا علی ‌آبادی که ابتدا قرار بود فقط 25 تیر از ساعت 21:30 دقیقه در تالار وحدت به تهیه کنندگی استودیو هفدانگ برگزار شود، به دلیل استقبال مخاطبان، برای اولین روز مرداد نیز تمدید شد.

رضا علی ‌آبادی در این کنسرت با همراهی 60 نوازنده تنبور از شاگردان خود روی صحنه رفت و گلچینی از قطعات گذشته خود را به همراه سه قطعه جدید اجرا کرد. همچنین «میلاد عباسی» نوازنده سازهای کوبه‌ای این گروه را همراهی کرد.
«رضا علی آبادی» (نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و سولیست) متولد هفتم مهر ماه 1366 در تهران است. دوستی پدر وی با اساتید بزرگ تنبور همچون مرحوم سید منصور یاری شاه ابراهیمی، درویش جوانمیر منهویی گورجویی و سید احمد حسینی باعث شد تا با تنبور و موسیقی مقامی از همان کودکی آشنا شود، علاقه بیش از حد وی به موسیقی باعث شد تا از هفت سالگی مشغول به فراگیری ساز تنبور گردد. محمدرضا لطفی، مجید لطیفی سرشت، حمیدرضا خبازی، امیر شریفی و پویان بیگلر از دیگر اساتید وی بوده اند.

وی بعد از فراگیری موسیقی های مقامی به دلیل علاقه فراوان به موسیقی مشغول به فراگیری موسیقی اصیل ایرانی به صورت آکادمیک نمود که از مجید لطیفی سرشت می توان به عنوان موثرترین استاد وی در این حوزه نام برد. رضا علی آبادی پس از دریافت کارشناسی معماری به دلیل علاقه شدید به پژوهش در حوزه موسیقی وارد دانشکده موسیقی دانشگاه فرهنگ و هنر شد و کارشناسی خود را در رشته موسیقی (ساز تار) اخذ نمود از مهم ترین اساتید وی در این دوره میتوان به استاد محمدرضا لطفی و امیر شریفی اشاره نمود.

علاقه رضا علی آبادی به پژوهش باعث شد تا برای شناخت بهتر مکاتب مختلف تنبور سفرهای گوناگونی را انجام دهد و نزد اساتید بزرگی همچون کیخسرو پورناظری، سیدخلیل عالی نژاد، طاهر یارویسی و سید خیال یادگاری رسیده و از آنها بهره ببرد. پژوهش های فراوان و تلفیق موسیقی آکادمیک و موسیقی مقامی باعث شد تا وی بتواند در سال های اخیر آثار متعددی منتشر کند که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفته است.

رضا علی آبادی از معدود موسیقی دانانیست که در کنار موسقی مقامی تسلط کامل بر روی نوازندگی و تجزیه و تحلیل ردیف های موسیقی دارد. از طرفی علاقه به موسیقی قدیم باعث شده تا با مطالعه آثار افرادی چون صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای که در مکتب منتظمیه کار شده بود بر روی موسیقی قدیم ایران نیز تسلط کافی دارد. رضا علی آبادی اولین کسی است که در آثار خود نت دست باز تنبور را سل دست باز در نظر گرفته است.

«مقام های باستانی تنبور» اولین کتاب آوانگاری مقامهای باستانی تنبور است که در سال 1395 توسط انتشارات سرود به چاپ رسیده است. این کتاب جمع آوری رپرتوار مدون تنبور و آوانگاری تمامی مقام های مجلسی و مجازی با استفاده همزمان از دو روش نتاسیون و ترنسکریپشن در آوانگاری و بهرمندی از روش تحلیلی جهت آموزش بهتر و تفهیم دقیق تر مقام ها است. «چهل تمرین انگشت گذاری برای تنبور» و «از نظم تا مقام» نام دو کتاب دیگر وی هستند.

رضا علی آبادی به عنوان آهنگساز، نوازنده ، تکنواز و سرپرست یا عضوی از گروه بیش از صد کنسرت مختلف را برگزار کرده است.

انتشار قطعاتی همچون «باغ بی برگی»، «در انتظار تو»، «بیقراری»، «خموش»، «دل مجنون»، «شیدایی» و «پاییزم»، آلبوم تصویری «فرم های بی پایان»، آلبوم «تنیده در صدا» و  . .  تنها بخشی از فعالیت هایی ست که در کارنامه هنری ایشان به ثبت رسیده است.

گفتنی ست، علاقمندان به پیگیری برنامه ها و آثار گروه تنبورنوازان «جامی» می توانند از طریق آی.دی jami_ensemble  این هنرمندان را دنبال کند.

 

 



ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005