بیست و یک قطعه از منصور نریمان برای نی به همراه لوح

کتاب موسیقی «هم نواز 3» با آوانویسی سیامک جهانگیری به بازار نشر رسید

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 28 تير 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فرید شادکام: کتاب موسیقی «هم نواز 3» با 21 قطعه از منصور نریمان برای نی با آوانویسی سیامک جهانگیری توسط انتشارات ماهور در دسترس هنرجویان قرار گرفت.

این کتاب به همراه یک سی‌.دی با نی نوازی سیامک جهانگیری به قیمت 90 هزار تومان عرضه شده و یاسمین شاه حسینی و وحید فتاحی به ترتیب با نواختن عود و تنبک وی را همراهی کرده اند.

در توضیح این کتاب آمده است: «در ادامه و راستای مجموعه ‌های پیشین همنواز این بار نیز در هم‌نواز 3 با هدف تدوین و گردآوری قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی برای نی جهت افزودن به کارگان اجرایی این ساز، با تمرکز بر آثاری از استاد منصور نریمان، نوازنده صاحب نام عود، قطعاتی در فرم‌ها و مُدهای رایج در موسیقی دستگاهی ایران انتخاب و تدوین شده تا با توجه به توانایی‌های اجرایی ساز عود بتوان آن را برای ساز نی به عنوان همنواز در ترکیب قرار داد».

سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده نی و سرپرست گروه موسیقی «همنوازان دلگشا» است. او از جمله شاگردان مجید کیانی و داریوش طلایی بوده است و در نوازندگی ساز کلارینت نیز تخصص دارد. «هم‌نواز: 18 قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران»، «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی»، «دستور مقدماتی نی» و «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» از دیگر کتاب ‌های منتشر شده اوست.

«منصور نریمان» با نام اصلی اسکندر ابراهیمی زنجانی متولد 20 اسفند 1314 در شهر مشهد است. پدرش که خود سه ‌تار و تار و نی را به خوبی می‌نواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ ها و گوشه‌ های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت. نریمان از سن چهارده سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تکنواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت. وی به این خاطر که با خط نت آشنایی نداشت، با روح الله خالقی، مدیر وقت هنرستان ملی مکاتبه کرده و از طریق نامه از او نت خوانی را درس گرفت.
پس از مدتی همکاری با رادیو مشهد، به شیراز نقل مکان کرد و به مدت چهار سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. بعداز معرفی ایشان توسط عبدالوهاب شهیدی به عنوان تک نواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد. او مانند بسیاری از نوازندگان ایرانی عود آموختن موسیقی را با تار و سه‌تار آغاز کرد.
وی علاوه بر آشنایی با نواختن تار و سه تار، از خطی خوش و زیبا و نقاشی و نت نویسی بهره کافی نیز داشت و در کنار آن در خوانندگی هم دستی بر آتش داشت و آثاری امروز با صدای او موجود است.
در سال 1341 از او برای تدریس تخصصی ساز عود در هنرستان موسیقی دعوت به عمل آمد. در این سال ها تصمیم به نگاشتن کتابی برای تدریس این ساز گرفت. این کتاب با نام «شیوه بربت نوازی» در سال 1372 همراه با دوره عالی که شامل پنج اتود متنوع است به چاپ رسید. از تالیفات دیگر نریمان می‌توان به کتاب «42 قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای بربت» اشاره کرد.
محمد فیروزی، حسین بهروزی ‌نیا، نگار بوبان و شهرام غلامی از شاگردان نریمان و از برجسته ‌ترین نوازندگان و آموزگاران بربت هستند.
«منصور نریمان» استاد موسیقی و نوازنده بربط (عود) که به عنوان «پدر عود ایران» شهرت دارد، در بیست و سوم تیر سال 1394 به دلیل عارضه ریوی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :