دکتر «امیر اشرف آریان پور» موسیقیدان و پژوهشگر بر اثر ایست قلبی درگذشت

« بازگشت به لیست | جمعه 7 مرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ ثمین صفایی: استاد «امیر اشرف آریان پور» موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت در سن 84 سالگی به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

«امیراشرف آریان ‌پور کاشانی» موسیقیدان، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نویسنده اهل موسیقی، یکم تیر سال 1317 در تهران به دنیا آمد.

او که فارغ التحصیل هنرستان موسیقی ملی و از شاگردان فاخره صبا بود، در سال 1336 مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در سال 1339 مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد. وی در ادامه تحصیلات دانشگاهی، مدرک دکترای خود را در ادبیات فارسی، روزنامه نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران و در سال 1352 دکترای تخصصی را در رشته موزیکولوژی (موسیقی شناسی) از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد. او سپس تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفت و پس از انقلاب، به ایران بازگشت و به اتفاق حسن ریاحی گروه موسیقی دانشگاه آزاد را راه اندازی کرد.

امیراشرف آریان ‌پور، یکی از شناخته شده‌ ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران بود. او را از نخستین مروجان هنر  اپرا در ایران می‌دانند

وی به همراه همسرش «پری ثمر» (خواننده اپرا) در زمینه آموزش و اجرای اپرا در ایران فعالیت داشت و آثار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف موسیقی ارائه داده است. وی برادر «امیرحسین آریان پور» (جامعه‌شناس، نویسنده، فرهنگ‌نویس و مترجم)، دایی «مهرداد مشایخی» (جامعه ‌شناس و پژوهشگر) و پسر خاله «سهراب سپهری» (شاعر و نقاش صاحب نام) بود.

دکتر امیراشرف آریان‌پور نزدیک به دو دهه قبل در جشن خانه موسیقی به پاس یک عمر فعالیت پژوهشی و علمی تندیس خانه را دریافت کرد. وی در بهمن 1391 در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت و همچنین در دی ماه 1394 مراسم تجلیل از امیراشرف آریانپور و همچنین رونمایی از کتاب او با عنوان «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد. در 12 بهمن 1395 نیز مراسم گرامیداشت وی به پاس 60 سال فعالیت از سوی موزه «دکتر سندوزی» برگزار شد.

استاد «امیراشرف آریان ‌پور» صبح ششم مرداد 1401 به علت ایست قبلی جان به جان آفرین تسلیم کرد و قرار است پیکر این هنرمند ارجمند نهم مرداد ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :