توسط انتشارات ماهور

کتاب «فقط درباره موسیقی» با نگارش مصاحبه «سِیجی آُوزاوا» منتشر شد

« بازگشت به لیست | جمعه 14 مرداد 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ مهرسانا شفقی نژاد: کتاب «فقط درباره موسیقی» به عنوان مجموعه گفتگوی «هاروکی موراکامی» با «سِیجی آُوزاوا» ترجمهٔ آرش اسماعیلی توسط نشر ماهور روانه بازار موسیقی شد.
در توضیح این کتاب آمده است: این گفتگوی بلند «موراکامی» با «اُوزاوا» مملو است از ملاحظات و ظرایفی که یک موزیسین حرفه‌ ای باید در کارش لحاظ کند اما در کتابی تخصصی نمی‌ یابد و امکان آزمودن عملی آن ـ حداقل در این سطح ـ نیز برای همگان مهیّا نیست. آن‌ چه در این نشست‌ ها گفته می‌ شود، نه تنها متریالی کاربردی ست که می‌ تواند مورد استفاده‌ اجراکنندگان موسیقی قرار بگیرد و صحت کیفیت اجرایشان را ارتقاء ببخشد که نورافکندن بر زوایایی پنهان از شاهکارهای تاریخ موسیقی است که برای مخاطبان جدی، آگاهی گسترده ‌تر و ژرف‌ تر و در نتیجه، حظی دوچندان به ارمغان خواهد آورد.

در یک سوی این میز کوتاه ژاپنی، موسیقیدانی سالمند نشسته که از معدود رهبرانی است که اقبال شاگردی دو رهبر افسانه ‌ای، «هربرت فُون کارایان» و «لئُونارد برنستاین» و در نتیجه، درک عمیق و بی ‌واسطه‌ دو مکتب و رویکرد اجرایی مهم تاریخ موسیقی را یافته و در سوی دیگر، ادیبی نشسته که در داستان‌ هایش بارقه‌ هایی از انس و دلبستگی ‌اش به موسیقی هویداست اما این‌جا، به یکباره، در قامت موسیقی ‌شناسی دقیق و آگاه، رخ می‌ نمایاند».

«سیجی اوزاوا» متولد یکم سپتامبر 1935 در شهر شن یانگ ژاپن، رهبر ارکستر شناخته شده شرق آسیا که همکاری با ارکستر سمفونیک سان فرانسیسکو، ارکستر سمفونیک تورنتو و ارکستر سمفونیک بوستون را دارد و برندهٔ جوایزی همچون لژیون دونور (شوالیه)، پرمیوم ایمپریاله، نشان دوستی، جایزه امی، و جایزه مرکز کندی شده ‌است.

اوزاوا در مسابقات بین‌المللی رهبران ارکستر در بزانسون فرانسه، جایزه اول را بدست آورد. موفقیت وی در آنجا منجر به دعوت از او توسط «چارلز مونچ» (رهبر ارکستر) و سپس مدیر ارکستر سمفونیک بوستون، برای حضور در «مرکز موسیقی برکشایر که امروزه «مرکز موسیقی تنگلوود خوانده می شود، شد و در آنجا همراه با پیر مونتوکس به تحصیل ادامه داد. در سال 1960 اندکی پس از ورودش، اوزاوا جایزه سرگئی کوسیویتسکی را برای بهترین رهبر برجسته دانشجویی (بالاترین افتخار تنگلوود) را کسب کرد. او با دریافت بورس تحصیلی، برای تحصیل در رشته موسیقی با رهبر مشهور اتریشی هربرت فون کارایان، به برلین غربی نقل مکان کرد. اوزوا تحت هدایت کارایان، توجه رهبر برجسته لئونارد برنستاین را نیز به خود جلب کرد. پس از آن برنشتاین وی را به‌ عنوان دستیار رهبر در فیلارمونیک نیویورک منصوب کرد و در طی سال های 1961 تا 1962 و 1964 تا 1965 در آنجا خدمت کرد. وی در حالی که با فیلارمونیک نیویورک همکاری می ‌کرد، اولین کنسرت حرفه‌ای خود را با «ارکستر سمفونیک سان فرانسیسکو» در سال 1962 انجام داد.

اوزاوا دارای مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه هاروارد، هنرستان موسیقی نیو انگلند، دانشگاه ماساچوست در امهرست، دانشگاه ملی موسیقی بخارست و کالج ویتون است. وی همچنین عضو افتخاری «شورای بین‌المللی موسیقی است.

او همچنین با «مستیسلاف روستروپوویچ» نوازنده ویلنسل و رهبر ارکستر روسی، با هدف برگزاری کنسرت رایگان و راهنمایی دانشجویان در سراسر ژاپن، یک گروه موسیقی مسافرتی تشکیل داد که بسیار معتبر است.  

«هاروکی موراکامی» نیز متولد 12 ژانویه 1949 میلادی، یک نویسنده ژاپنی است و کتاب ها و داستان های او در ژاپن و همچنین در سطح جهانی پرفروش شده و به 50 زبان دنیا برگردانده شده‌اند. میلیون ‌ها نسخه از آن در خارج از کشور خودش به فروش رفته‌است.

کارهای او جوایز متعددی را از جمله جایزه جهانی فانتزی، جایزه بین‌المللی داستان کوتاه فرانک اوکانر، جایزه فرانتس کافکا و جایزه اورشلیم را دریافت کرده‌است. برجسته ‌ترین آثار موراکامی عبارت از «تعقیب گوسفند وحشی»، «جنگل نروژی»، «کافکا در کرانه» و «کشتن کمانداتور» (مردی که می‌خواست پرتره نیستی را بکشد) هستند.

داستان‌های او بعدها از سوی ادبیات ژاپن محکوم به غیر ژاپنی بودن می ‌شوند و مورد انتقاد قرار می ‌گیرد. آن‌ها معتقد بودند که نوشته‌ های او تأثیر گرفته از ریموند چندلر، کرت وونه ‌گات و ریچارد براتیگان عنوان می ‌شوند. داستان‌های او بیشتر سرنوشت‌ باور، سوررئالیستی و دارای تم تنهایی و ازخودبیگانگی است. استیون پول از روزنامه گاردین، موراکامی را برای دستاوردها و آثارش او را در میان بزرگ‌ ترین نویسندگان قرار داده ‌است. موراکامی بیش از بیست اثر منتشر شده دارد که مورد استقبال قرار گرفته اند.

گفتنی ست، علاقمندان به تهیه این کتاب به صورت آنلاین می توانند fi سایت نشر ماهور به نشانی  www.mahoor.com مراجعه کنند.

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005