بر اثر واژگونی اتوبوس پس از کنسرت

سی و شش سال از درگذشت «کلیف برتون» نوازنده متالیکا گذشت

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 5 مهر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ روزبه فرهمند: سی و شش سال پیش، طرفداران گروه «متالیکا» صبح بیست و هفتم سپتامبر سال 1986 را با خبر تلخ درگذشت «کلیف برتون» در سانحه واژگون شدن اتوبوس روز خود را آغاز کردند.

«کلیفورد لی برتون» با نام هنری «کلیف» متولد دهم فوریه 1962 در کاستروولی کالیفرنیا، نوازنده چیره‌دست گیتار بیس و دومین بیسیست گروه «متالیکا» بود.

برتون قبل از آن‌که در سال 1982 به متالیکا بپیوندد، سابقه نوازندگی در گروه «ای.‌زی-استریت» را داشت. او به همراه جیم مارتین (نوازنده لید گیتار) و مایک باردین (درامز) دوستان دبیرستانی بودند که در سال 1979 این گروه را بنیان گذاشتند. پس از پاشیدن گروه، برتون به گروه پاور متال تراوما پیوست و در پاییز همان سال، زمانی که جیمز هتفیلد و لارس اولریک نوازندگی او را دیدند، پیشنهاد دادند تا به‌عنوان بیسیست جدید متالیکا جایگزین ران مک ‌گاونی- که از عملکردش ناراضی بودند- شود برتون در آن زمان پیشنهاد آن‌ها را نپذیرفت اما در پایان همان سال به آن ‌ها اعلام کرد درصورتی که گروه در سان‌ فرانسیسکو فعالیتش را ادامه دهد به آن‌ها خواهد پیوست. متالیکا با این پیشنهاد موافقت کردند و به این شهر، نقل مکان کردند.

برتون در سه آلبوم «همه شان را بکش»، «سوار بر آذرخش» و «عروسک گردان» برای متالیکا ساز زد و پس از سومین آلبوم بود که گروه برای برگزاری تور آن راهی اروپا شدند. آخرین اجرای برتون با گروه در تاریخ 26 سپتامبر سال 1986 در استکهلم سوئد بود. اعضای گروه از اجرای کنسرت در سوئد بسیار راضی بودند و معتقد بودند که انرژی خوبی از طرفدارانشان دریافت می‌کنند. بعد از پایان کنسرت در همان شب گروه با اتوبوس اختصاصی خود برای اجرای کنسرت در شب بعد عازم کپنهاگ دانمارک شدند. ساعت 3 نیمه شب بود که ناگهان اتوبوس روی یخ‌ های جاده‌ا ی کوهستانی بین استکهلم و کپنهاگ شروع به لغزیدن کرد. اتوبوس حدود 20 ثانیه بر روی یخ ها لغزید و در یک پیچ شدید کلیف برتون از اتوبوس به بیرون پرتاب شد، اتوبوس بر روی او برگشت و این هنرمند بیست و چهار ساله درگذشت و بقیه اعضا در حالی که زخمی شده بودند به کپنهاگ منتقل شدند.

به عنوان احترام به کلیف برتون، گروه کلکسیونی از تکنوازی‌های او و فیلم‌های باقی‌مانده از زندگی ۳ ساله او با گروه را به صورت یک ویدیویی منتشر کردند. آهنگ «To Live Is To Die» آهنگ دیگر گروه بود که کلیف آن را نوشته بود که بعدها در آلبوم «و عدالت برای همه» گنجانده شد.

با وجود این‌که آلبوم‌هایی که متالیکا پس از مرگ کلیف برتون منتشر کردند با موفقیت تجاری بیشتری همراه شدند، سه آلبومی که برتون در آن‌ها مشارکت داشت جزو بهترین‌های متالیکا باقی‌ماندند و حتی نام در سال 2009 به عنوان یکی از اعضای جدید تالار مشاهیر راک اند رول با متالیکا پذیرفته شد. همچنین در محل حادثه سنگ یادبودی در کنار تصویر او و سی.دی آلبوم «عروسک گردان» نصب شده است.

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005