«پابلو میلانس» موسیقیدان برجسته کوبایی بر اثر سرطان در گذشت

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 2 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/  شهروز حیدری: «پابلو میلانس» موسیقیدان مطرح کوبایی در سن 79 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

«پابلو میلان آریاس» (Pablo Milanés Arias) معروف به «پابلیتو» و «پابلو میلانس» متولد بیست و چهارم 1943 در بایامو پایتخت استان گرانما در کوبا و یکی از بزرگترین شهرها در منطقه اورینته است که در کنار رودخانه بایامو در دشت قرار دارد.

این نوازنده گیتار و خواننده مطرح کوبایی، به همراه دو هنرمند هموطن خود به نام های «سیلویو رودریگز» (خواننده، آهنگساز و گیتاریست) و «نوئل نیکولا» (خواننده و ترانه سرا)  بنیانگذاران نووا تروا «تراوای جدید» کوبا بود. موسیقی او که از تروا، سون و دیگر سبک‌های سنتی موسیقی کوبایی اوایل قرن بیستم سرچشمه می‌گیرد، او را از سبک سیلویو رودریگز متمایز کرد و «تراوای جدید» در واقع جنبشی در موسیقی کوباست که در حدود سال‌ های 1967/1968 پس از انقلاب کوبا در سال 1959 و تغییرات سیاسی و اجتماعی متعاقب آن ظهور کرد.

او در سال 1950 به همراه خانواده‌اش از بایامو به هاوانا نقل مکان کرد و در کنسرواتوریو مونیسیپال د لا هابانا، که در آن زمان معتبرترین مدرسه موسیقی کشور بود، تحصیل کرد و اولین اجرای عمومی او در سال 1956 بود.

 در سن 15 سالگی در محافل موسیقی «بوهمی» در هاوانا فعال بود و با نوازندگان به اصطلاح «فیلین» ارتباط داشت. اگرچه او از انقلاب کوبا حمایت کرد اما در سال 1965 به اردوگاه کار اجباری کشاورزی UMAP در کاماگوئی فرستاده شد و سرانجام در سال 1967 فرار کرد و به هاوانا گریخت تا بی عدالتی اردوگاه کار را محکوم کند. این منجر به زندانی شدن او، ابتدا به مدت دو ماه در La Cabaña قلعه قرن هجدهم در هاوانا و سپس برای مدتی در یک اردوگاه زندانی شد اما زمانی که اردوگاه زندان به دلیل فشارهای بین المللی بسته شد، آزاد شد.

این هنرمند کوبایی که در طول پنج دهه فعالیت خود، ده ها آلبوم منتشر کرده و به عنوان مشهورترین قطعاتش می توان به آثاری همچون «Yolanda» و «Amo Esta Isla»‌اشاره کرد، برنده دو جایزه گرمی در سال 2006 برای پیشگام بودن  در جنبش موسیقی «Nueva Trova»‌ است.

او سال 1969 با یولاندا بِنت ازدواج کرد که این وصلت تا سال 1973 دوام آورد و سپس با نانسی پرز ازدواج کرد و از سال 2004 به همراه دو پسر خود، در ویگو بزرگ‌ترین شهر منطقه گالاسیا و استان پونتودرا در شمال غربی اسپانیا ساکن شد.  

این موزیسین صاحب نام کوبایی سرانجام در 22 نوامبر 2022 در حالی که 79 سال سن داشت، بر اثر بیماری سرطان در مادرید اسپانیا درگذشت.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005