به همت انتشارات «سروش»

چاپ هفتم کتاب «گام های گمشده» اثر مرتضی حنانه روانه بازار شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 10 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ فواد راسخ نیا: کتاب «گام های گمشده» (پژوهشی در مبانی و مفاهیم موسیقی ایرانی) تالیف «مرتضی حنانه» که توسط انتشارات سروش منتشر شده ست، به چاپ هفتم رسید.

در توضیح این اثر آمده است: «آنچه در این تحقیق به رشته‌ تحریر درآمده است، همگی برپایه حدس و گمان بوده و نه یقین اما نباید تصور کرد که این کتاب یک تئوری کامل برای موسیقی امروزی‌ ایران ارائه کرده است بلکه این نظریه‌ ها به گفته‌ حنانه باید به ‌طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل موسیقیدانان و به ویژه‌ نوازندگان قرار گیرد تا آنان بتوانند با اطلاعاتشان و تجربیات‌ چند ساله، سیستم مقام‌ ها و دستگاه‌های ما را بر محور اصلی‌ «راست» بیازمایند و با تطبیق گوشه‌ها در وضع قدیم و جدید و جستجوی گوشه ‌های مشترک در دو دستگاه و دو مقام‌ مختلف و پر کردن جاهای خالی از گوشه ‌ها و یا مقام ‌ها در برقرار کردن ارتباط دقیق و گسترده ‌تری با ما همراه شوند تا خدمتی به نظام کهن موسیقی ایران شده باشد».

بخش‌ های کتاب عبارت از «تفحّص و تعمقی بر آنچه که تا امروز از موسیقی ایران به جای مانده است»، «اصطلاحات متداول و متروک در موسیقی ایران»، «دستگاه‌های موسیقی ایران»، «ارتباط دستگاه شور با چهار مقام منتسب به آن»، «گوشه‌ های موسیقی ایرانی»، «ارتباط بین دستگاه ‌ها»، «گام کنونی موسیقی ایران»، «کوششی در جستجوی گام راست»، «تار ساز ملیّ ایران امروز»، «سیر تاریخی گام شور»، «تئوری موسیقی یونان»، «تئوری موسیقی قرون وسطای رم»، «کوششی در جستجوی دوبل گام موسیقی مشرق زمین»، «دستگاه همایون» و «مقام اصفهان» هستند.

استاد «مرتضی حنانه» متولد یازدهم اسفند سال 1301 در تهران است که به اصرار پدر در هنرستان موسیقی ملی به تحصیل ادامه داد. مهندس محمد حنانه که موسس دبیرستان ایرانشهر بود، با هموارسازی مسیر هنر برای فرزندش، نام «مرتضی حنانه» را به عنوان یکی از وزنه های ارزشمند موسیقی در تاریخ به ثبت رساند.

او در هنرستان، زیر نظر رودولف اوربانتس که از موسیقیدان چکسلواکی بود، فراگیری هورن را آغاز کرد و بعدها به ارکستر سمفونیک تهران پیوست.

با آغاز جنگ جهانی دوم و تعطیلی هنرستان، وی به همراه هنرمندانی چون غلامحسین غریب، حسن شیروانی و فریدون فرزانه کنسرت‌هایی به‌طور آزاد در تالارهای انجمن‌های فرهنگی و هنری برپا نمود و پس از چندی با پیوستن پرویز محمود به این جمع در سال 1325 پایه ارکستر سمفونیک تهران گذاشته شد. او برای تحصیل به واتیکان سفر کرد اما در سال 1340 پس از بازگشت به ایران، به یکی از پرکارترین موسیقیدانان پیشرو بدل شد و یکسال بعد ارکستر بزرگ «فارابی» را پایه گذاری و هشتاد قطعه در طی هفت با این ارکستر ساخت و اجرا کرد.

خالق موسیقی متن مجموعه «هزار دستان» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی، در سال 1345 از طرف رادیوی ایران و بنا به دعوت یونسکو به «تریبون انترناسیونال آهنگسازان رادیو و تلویزیون» اعزام شد و در آنجا قطعاتی از  «ارتوریو» اثر خود را اجراء کرد که از رادیوی ایرلند و سوئیس پخش شد. پس از افتتاح سازمان «رادیو و تلویزیون ملی ایران «وی در سمت مشاور سرپرستی اقدام به تأسیس کلاس‌هایی برای تعلیم فنّی خوانندگان نمود و ارکستر سازهای ایرانی را تشکیل داد.

استاد «مرتضی حنانه» که در طول عمر ارزشمند خود، آثار برجسته متعددی را در کارنامه هنری اش به ثبت رسانده، بیست و چهارم مهر سال 1368 پس از گذراندن بیماری سرطان، چشم از چهان فرو بست و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

گفتنی ست، چاپ هفتم کتاب «گام های گمشده» اثر مرتضی حنانه در 180 صفحه وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 80.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است و علاقمندان برای تهیه این کتاب می ‌توانند از طریق فروشگاه با شماره 88310610  و فروشگاه اینترنتی با شماره 66415401 با پیش شماره تهران   تماس بگیرند.

همچنین از طریق پیام ‌رسان واتساپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به وبگاه سروش  www.soroushpub.com نیز امکان خریداری کتاب وجود دارد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005