به مناسب روز جهانی داوطلب سلامت

ارکستر ملی ایران به رهبری «همایون رحیمیان» در تالار وحدت به روی صحنه رفت

« بازگشت به لیست | یکشنبه 13 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ مونا خرمی صدیق: ارکستر ملی ایران به رهبری «همایون رحیمیان» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی داوطلب در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این ارکستر که در اجرای مذکور میزبان داوطلبان جمعیت هلال احمر بود، یکشنبه سیزدهم آذر به همت بنیاد فرهنگی ـ هنری رودکی و در آستانه روز جهانی داوطلب، بجز سرود ملی ایران قطعاتی همچون «هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهر آیین»، «مارش اشتراوس»، «اچمیازین» و «ای ایران» را اجرا کرد.

همچنین در ابتدای این رویداد، وحید سلیمی (رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر) ضمن خوش آمد گویی به حاضران، از اقدام داوطلبانه ارکستر ملی ایران در بزرگداشت تلاش‌های اعضای هلال احمر قدردانی کرد.

پنجم دسامبر برابر با 14 آذر ماه، روز جهانی «داوطلبان سلامت» (IVD) با شعار «ترویج فرهنگ داوطلبی کلید تقویت انسجام و عدالت در بهداشت» است.

«سازمان ملل متحد» در سال 1985 میلادی برابر با 1364 شمسی برای نخستین‌ بار این روز را با نام کامل «روز جهانی داوطلب در راه توسعه اقتصادی و اجتماعی» معرفی کرد.

در توضیح این روز آمده است: «داوطلبان و سفیران سلامت از نهاد و جنس خود مردمند که بدون هیچ چشمداشتی، ضمن برقراری ارتباط مناسب با مردم در قالب برنامه ملی خود مراقبتی، با ارتقای سواد سلامت جامعه در حوزه‌ های مختلف سطح سلامت مردم را بهبود می‌ بخشند».

هدف از نامگذاری این روز، ترویج فعالیت‌ های داوطلبانه در سازمان ‌ها و گروه‌ های بزرگ و یا حتی نهادهای کوچکتر محلی است. سازمان ملل با نامگذاری این روز، نقش برجسته داوطلبان را در دستیابی به هدف‌ های توسعه پایدار در سطح محلی، ملی و جهانی یادآور شده ‌است.

گفتنی ست، ارکستر موسیقی ملی ایران در سال 1377 توسط فرهاد فخرالدینی و با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد و در نخستین کنسرت با آوازخوانی استاد محمدرضا شجریان، قطعاتی از ساخته های علی تجویدی را اجرا کرد. همچنین این ارکستر بجز در شهرهای دیگر، در کشورهای مختلف نیز به روی صحنه رفته است. فرهاد فخرالدینی پس از 11 سال از سمت رهبری ارکستر ملی ایران استعفا داد و سپس بردیا کیارس از آذر ماه 1389 رهبر ارکستری را بر عهده گرفت. این ارکستر در سال 91 منحل شد اما 4 سال بعد، در ششم مهر ماه 95 با صدور حکمی از طرف علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی ـ هنری رودکی) استاد فریدون شهبازیان به عنوان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی ایران منصوب شد.

«همایون رحیمیان» که رهبری این ارکستر را بر عهده داشته، متولد اول تیر سال 1333 در تهران، موسیقیدان و نوازنده ویولن است که از ده سالگی فراگیری موسیقی را زیر نظر «واهه خواجیان» آغاز کرد و سپس وارد هنرستان عالی موسیقی شد. او برای مدتی در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون به رهبری لوریس چکناواریان مشغول شد و برای مدتی نیز با ارکستر سمفونیک هلند همکاری داشت. وی در دو نوبت در کلاس‌های استاد بین ‌المللی ویولن کلاسیک «سالواتوره آکاردو» شرکت کرد و دارای مدرک درجه یک هنری ست.

همچنین عضویت در ارکستر رودکی به رهبری «مرتضی حنانه»، عضویت در ارکستر صبا به رهبری «حسین دهلوی»، عضویت در ارکستر ملی ایران به رهبری «فرهاد فخرالدینی»، رهبری ارکستر سمفونیک البرز، تدریس در هنرستان های موسیقی و همکاری با مراکز معتبر موسیقی به عنوان کارشناس، ساخت سمونی، آلبوم و قطعات متعدد برای خوانندگان برتر و صدا و سیما تنها بخشی از فعالیت های این هنرمند است که در کارنامه هنری وی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :