استاد «اسفندیار قره باغی» بر اثر بیماری در تبریز درگذشت

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 17 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ حلما رحمتی: استاد «اسفندیار قره باغی» ملقب به صدای انقلاب در سن 79 سالگی به علت بیماری، دار فانی را وداع گفت.

وی متولد اول بهمن 1322 در محله مقصودیه تبریز بود و پدرش قلی خان سالار از مالکین آذربایجان با آشنایی به هفت زبان و از طنز پردازان مشهور بود.

وی که تنها خواننده ایرانی با مدرک دکتری آواز است که در تبریز متولد شده و از نوادگان ستارخان است، پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال 1338  وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد ماه سال 1343  فارغ التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

اواخر سال 1347  به تهران منتقل و در گروه اپرای تهران مشغول شد، ضمن خوانندگی در گروه کر اپرای تهران پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده دار شد.

وی ضمن اینکه گروه‌های کر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه اندازی کرد، در گروه کر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی خانه «اولین باغچه بان» فعالیت چشمگیری داشت.

آشنایی او با سازهای ترومپت به عنوان ساز تخصصی و ویلن و پیانو و تدریس این سازها و کوک پیانو نیز باعث تمایز این هنرمند از سایرین است. در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما به همکاری واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه سرود سازی خصوصاً سرودهای دفاع مقدّس فعال شد.

در مدت هشت ساله جنگ تحمیلی بیش از 800 سرود ساخته شد که در ایفای سولو و گروه کر آن ها شرکت داشت.

او در مناسبت‌های مختلف همکاری های بسیاری با ارکستر سمفونیک داشته و مدتی به عنوان رهبر گروه کر تالار وحدت و زمانی به عنوان مؤسس و رهبری گروه کر صدا و سیما فعالیت داشته و می‌توان گفت که حدود 45 سال معلمی را بر هر گونه فعالیت دیگر ترجیح داد.

اولین اپرای رادیویی آن مرحوم در سال 1350 «سرود ای ایران» است که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت. آهنگساز این سرود مرحوم روح اله خالقی و شعر آن از زنده یاد حسین گل گلاب می‌باشد.

وی سال‌های پایانی عمر خود به شهر خود تبریز بازگشت و در آموزشگاه خود مشغول بود.
محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیامی درگذشت اسفندیار قره‌ باغی هنرمند پیشکسوت کشورمان و صاحب اثر معروف «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را تسلیت گفت و نوشت: «درگذشت نغمه خوان با اخلاص انقلاب اسلامی، زنده یاد «اسفندیار قره باغی» در ایام غمبار فاطمیه جامعه هنری کشور را سوگوار کرد.
آن استاد فرزانه در سال‌‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، با فداکاری، هنر و استعداد خویش را به میدان آورد و با ارائه و اجرای بیش از 800 سرود  که تداعی گر حس وطن‌ دوستی و میهنی با رنگ و بوی انقلابی هستن، هنرمندانه ارزش‌های انقلاب اسلامی را به جامعه منتقل کرد.
سرود معروف «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» یکی از معروف‌ ترین آثار این هنرمند مردمی به شمار می‌‌آید که در روزها و ماه‌ های پس از انقلاب زمزمه بسیاری از زنان و مردان هم روزگار ما بود.

فقدان استاد اسفندیار قره باغی اگرچه رخدادی اندوه‌ بار است؛ اما عمر پربرکت ایشان و آثار ارزشمند و خدمات سترگ آن بزرگ‌ مرد، گنجینه‌‌ای است بی‌بدیل که موجب جاودانگی خاطر آن استاد فقید نزد دوست‎دارانش خواهد بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت، از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علوّ درجات و برای بازماندگان به‌ ویژه خانواده محترمشان و اهالی فرهنگ و هنر و مردم شریف آذربایجان شرقی، صبر و سلامتی خواستارم».

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005