مرگ «جان لنون» و پیشگویی طنزی که به واقعیت پیوست!

« بازگشت به لیست | جمعه 18 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ ضحی علیپور: هشتم دسامبر سالروز درگذشت «جان لنون» عضو گروه مشهور بیتلز است؛ هنرمندی که وقتی با طنز از شیوه مرگ خود می گفت شاید نمی دانست تمام آن کلمات روزی به واقعیت می پیوندند.

«جان وینستون اونو لنون» (John Winston Ono Lennon) نهم اکتبر 1940 در بیمارستان ماترنیتی لیپورپول در خانواده ای از سطح مالی متوسط به دنیا آمد. پدرش سرباز نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا بود و همین باعث شده بود در کودکی آرزویش پیوستن به ارتش باشد اما بعدها با شنیدن آهنگ های الویس پریسلی به علاقه اش به موسیقی پی برد و  به سمت ترانه سرایی، نقاشی و . . . نیز کشیده شد.

او در سال 1956 گروهی را با نام «کوآری من» تشکیل داد که چهار سال بعد آن را به «بیتلز» تغییر نام داد.

«بیتلز» یک گروه راک انگلیسی متشکل از جان لنون، پل مک کارتنی، جور هریسون و رینگو استار بود که عنوان تاثیرگذارترین گروه در تمام دوران ها را به خود اختصاص داد و نقش اساسی در توسعه پادفرهنگ دهه 1960 و به رسمیت شناساندن موسیقی عامه پسند داشت.

در یکی از مصاحبه هایش خبرنگاری از او پرسید: «فکر می کند چطور خواهد مرد؟» و جان لنون خندید و گفت: «فکر می کنم یک دیوانه کارم را یکسره کند!»

هشتم دسامبر سال 1980 زمانی که جان لنون تنها چهل سال داشت و به همراه همسرش «یوکو اونو» (هنرمند ژاپنی ـ آمریکایی) به آپارتمانش در ساختمان داکوتا واقع در نیویورک برمی گشت، یکی از طرفدارانش به نام «مارک دیوید چیمن» که به حد افراطی به لنون علاقه داشت، پس از گرفتن امضا او را به ضرب چهار گلوله کشت!!

«چیمن» پس از تیراندازی به طرف لنون به جای فرار، همانجا ماند تا توسط پلیس دستگیر شود. لنون را به سرعت به بیمارستان رساندند اما در مسیر و پیش از آغاز درمان جدی به علت خونریزی شدید درگذشت.

پس از این اتفاق، چند روانشناس برجسته این قاتل 25 ساله را مورد معاینه بالینی قرار دادند و متوجه شدند او واقعا مشکل روانی دارد. قاتل معتقد بود رمان «ناطور دشت» اثر جروم دیوید سلینجر برای او منشأ الهام به قتل رساندن لنون بوده است.

دادگاه پس از بررسی نظرات روانشناسان و اعترافات قاتل، نشانه ‌های مذکور را برای اعلام بی ‌گناهی او کافی ندید و با تبرئه یا حتی کاهش مجازات او به علت دیوانگی موافقت نکرد. حتی یکی از چند نظر مقامات قضایی این بود که انگیزه چپمن از کشتن لنون، جلب‌ توجه و کسب شهرت بوده است. او به 20 سال زندان محکوم شده و احتمالا در سال 2024 بار دیگر برای سرنوشت او تصمیم گیری شود.

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005