«آنجلو بادالامنتی» آهنگساز آمریکایی موسیقی متن در نیوجرسی درگذشت

« بازگشت به لیست | دوشنبه 21 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ روزبه فرهمند: «آنجلو بادالامنتی» آهنگساز مشهور آمریکایی موسیقی متن، یازدهم دسامبر در سن 85 سالگی درگذشت. 

«آنجلو دانیل بادالامنتی» (Angelo Daniel Badalamenti) بیست و دوم مارس 1937 در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. او دومین فرزند خانواده شش نفره خود بود. پدرش که از تبار سیسیلی از شهر سینیسی و صاحب بازار ماهی بود. علاقه اش به موسیقی باعث شد خانواده اش متقاعد شوند که از هشت سالگی شروع به یادگیری پیانو کند.

در زمانی که بادالامنتی نوجوان بود، استعداد او در پیانو سبب شد تا در تابستان به همراهی خوانندگان در استراحتگاه‌ های کوه‌های کتسکیل مشغول شود. برادر بزرگتر او نوازنده ترومپت جاز بود که با نوازندگان دیگر بداهه نوازی می کرد. او همچنین به باشگاه های رقص آمریکای لاتین رفت. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان لافایت، در مدرسه موسیقی ایستمن در دانشگاه روچستر ثبت نام کرد اما پس از دو سال به مدرسه موسیقی منهتن منتقل شد؛ جایی که در سال 1958 مدرک لیسانس و در سال 1959 مدرک کارشناسی ارشد گرفت و سپس شروع به ساخت قطعات موسیقی به سبک کورت ویل کرد و سپس به سمت آهنگسازی برای فیلم روی آورد و در حال حاضر، عمدتا او را به خاطر همکاری‌ هایش با دیوید لینچ (کارگردان) به‌ ویژه برای فیلم های «مخمل آبی»، «توئین پیکس»، «حماسه»، «داستان استریت» و «جاده مالهالند» شناخته می شود و حتی در سال 1990 موفق به دریافت جایزه گرمی بهترین اجرای موسیقی پاپ و سه جایزه امی برای «توئین پیکس» شد.

از دیگر آثار وی می توان به ساخت موسیقی برای فیلم های «شهر کودکان گمشده»، »نامزدی بسیار طولانی» و «دود مقدس» اشاره کرد.

او همچنین برای ساخت موسیقی با خوانندگانی از جمله نینا سیمون، شرلی باسی، داستی اسپرینگفیلد، پت شاپ بویز، جولی کروز، ماریان فیثفول، دیوید بووی، تیم بوث، سیوکسی سیوکس و دولورس اوریوردان همکاری داشته است.

بدالامنتی در سال 2008 جایزه «یک عمر دستاورد» را از آکادمی جوایز موسیقی متن جهانی دریافت کرد و سال 2011 نیز «جایزه هنری مانچینی» از طرف انجمن آهنگسازان، نویسندگان و ناشران آمریکا به او اهدا شد.

بادالامنتی و همسرش لونی در سال 1968  ازدواج کردند و صاحب دو فرزند شدند. وی یازدهم دسامبر 2022 در سن 85 سالگی در نیوجرسی کنار خانواده اش درگذشت و دیوید لینچ، هنگام اجرای برنامه روزانه خود از گزارش هواشناسی در 12 دسامبر، با اشاره به مرگ آهنگساز آثارش اظهار داشت: «امروز… موسیقی نیست (بدون موسیقی)!»

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005