«علی رهبری» با دو پروژه موسیقی در روسیه به روی صحنه می رود

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 24 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سپیده مسعودی: «علی رهبری» (آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی) دو پروژه با نگاهی به موسیقی ایران و شرق را در روسیه به روی صحنه خواهد برد. 

علی رهبری که مدتی ست همکاری خود را با ارکسترهای روسی را آغاز کرده و هفدهم تیر سال جاری  با دعوت رسمی «والری گرگیف» رهبر مشهور روسی در سنت پترزبورگ و در مجموعه اپرای مارینسکی به روی صحنه رفت و اجرای دو اثر شاخص از مشهورترین آهنگسازان روسیه یعنی شهرزاد کورساکف و سمفونی شماره 5 شوستکوویچ را رهبری کرد و به دلیل درخواست مخاطبین روسی پس از لغو پرواز خود به وین، بیست و سوم همان ماه اجرایی از آثار چایکوفسکی آهنگساز مشهور روس را نیز رهبری کرد و سپس طی روزهای بیست و هشتم آبان و چهارم آذر با همکاری ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی سن پترزبورگ روسیه، آثاری از «ریشارد واگنر»، «ارنو بابا جانیان»، «هکتور برلیوز»، «آرام خاچاطوریان»، «الکساندر اراتونیان» و «سرگئی راخمانینف» را به روی صحنه برد، قرار است، سی دی ماه در شهر سن پترزبورگ روسیه بار دیگر این ارکستر را رهبری کند.

کنسرت آخرین روز دی ماه دارای دو قسمت است که بخش اول شامل کنسرتو ویولن اثر «فازیل سای» آهنگساز مشهور کشور ترکیه خواهد بود. نام این کنسرتو ویولن «هزار و یک شب» است که کاملا به سبک شرقی آهنگسازی شده است و سولوی ویولن این اثر را «الوین گانی یف» (نوازنده مشهور آذربایجان) خواهد نواخت.

قسمت دوم این کنسرت نیز شامل سمفونی شماره 4 «پیوتر ایلیچ چایکوفسکی» است. وی پیش از این و حدود 17 سال پیش،  وقتی پس از 30 سال دوری از وطن به ایران بازگشته بود، به پیشنهاد مرحوم «فریدون ناصری» این سمفونی اجرا نشده در کشورمان را رهبر کرده بود.

کنسرت دومی که قرار است، وی در روسیه رهبری کند، هشتم بهمن ماه برگزار خواهد شد که قسمت اول کنسرت مربوط به اجرای قطعه «تخت جمشید» اثر طالب خان شهیدی از آهنگسازان خوشنام بین‌المللی اهل تاجیکستان است.

طالب خان شهیدی که از شاگردان آرام خاچاطوریان بوده و خود را خیلی ایرانی می‌ داند کما اینکه تیتر آثارش اکثرا ایرانی هستند و در شناسایی نام ایران در جهان بیش از هر آهنگساز دیگر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

قسمت دوم نیز مربوط به ارای سمفونی «مانفرد» اثر چایکوفسکی است. این اثر که حدود یک ساعت به طول می‌ انجامد از شاهکارهای چایکوفسکی است که حدود 40 سال پیش توسط علی رهبری (به عنوان رهبر ارکستر مهمان دائم) با ارکستر  فیلارمونیک چک برای کمپانی سوپرافون ضبط شده است.

در بیوگرافی این موسیقیدان شناخته شده ایرانی آمده است: «علی رهبری متولد سال 1327 در تهران، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از 120 ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود 200 اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم ‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح ‌ترین چهره‌ های موسیقی ایران است. 24 ساله بود که به دعوت مهرداد پهلبد (وزیر وقت فرهنگ و هنر) به عنوان جایگزین مصطفی پورتراب به مدیریت هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران رسید. وی در این مدت توانست ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل دهد ولی پس از 3 سال و با اعتراض به وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت اداره وزارت فرهنگ و هنر که به زعم وی بی ‌توجهی مسئولان به مسائل پایه ‌ای موسیقی و پرداختن به ظواهر بود، استعفاء و ایران را ترک کرد. او پس از سال ها و به دعوت فریدون ناصری به ایران بازگشت و با حکم علی مرادخانی، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برای مدتی بر عهده گرفت.
همچنین علی رهبری طی دهه‌ های گذشته با پیروزی در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه با کسب مدال طلا و سپس مدال نقره در سوییس برای ایران، توجه محافل هنری جهانی را به خود جلب کرد و بلافاصله توسط مایسترو هربرت فون کارایان رهبر ارکستر آلمانی به برلین دعوت و سپس به عنوان دستیار در ارکستر فیلارمونیک برلین انتخاب شد.
علی رهبری سپس به عنوان مدیر هنری و رهبر مهمان ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، زاگرب، پراگ، مالاگا و بلگراد به فعالیت پرداخت. این هنرمند تا کنون بیش از 120 ارکستر را در جهان رهبری کرده و 250 آلبوم در مارکت جهانی عرضه کرده که 5 آلبوم از آن در حوزه موسیقی ایرانی است».

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005