با ساخت موسیقی مستند «کوهستان بی صدا»

«احسان عبدی پور» جایزه بهترین موسیقی جایزه «سینما حقیقت» را دریافت کرد

« بازگشت به لیست | جمعه 25 آذر 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ سامان قهرمان زاده: جایزه بهترین موسیقی متن شانزدهمین جشنواره حقیقت به مستند «کوهستان بی‌ صدا» با آهنگسازی احسان عبدی‌ پور تعلق گرفت.

«کوهستان بی صدا» روایتی از زندگی «حجت» پیرمردی تنها و ناشنواست که در دل کوهستان و طبیعت اطراف الشتر، حوالی خرم آباد استان لرستان زندگی می کند. او که بیش از هفتاد سال سن دارد، تمام عمر خود را در این منطقه بوده و تاکنون از آنجا بیرون نرفته است. این پیرمرد بعد از ازدواج صاحب سه فرزند می‌شود ولی به خاطر مشکلات فراوان، عدم وجود مدرسه و بهداشت و شرایط زندگی سخت در کوهستان، همسرش او را ترک می ‌کند. او در طی این سال‌ها مجبور می شود به تنهایی کار کند و با پرورش اسب، گاو و احداث باغ و همچنین زیر کشت بردن زمین‌ های کشاورزی، زمینه بازگشت خانواده‌اش را فراهم کند که این داستان مستند با ریتم، موسیقی، صدابرداری و قاب بندی های بی نظیر خود، کاندیدای چهار بخش بهترین کارگردانی، بهترین تصویربرداری، بهترین صدا و بهترین موسیقی در شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» شد.
«فرود عوض پور» که کارگردانی، نویسندگی و تصویربرداری این مجموعه را به عنوان یک اثر ارزشمند اتماعی برعهده داشته، پاییز سال 98 تصویربرداری را آغاز می کند اما به علت شیوع کرونا و حضور در هر چهار فصل کنار این پیرمرد، تکمیل تصاویر به بعد موکول می شود و سرانجام در سال 1400 ضبط تصاویر لازم برای ساخت این مستند به پایان رسید.
پژمان لشگری پور (تهیه کننده)، حسین گلستان (تدوین)، حسین قورچیان (صداگذار)، سید غلامرضا نعمت ‌پور و سهیل قاسم‌ لو (صدابردار)، جمشید رحیمی (مدیر تولید) با همکاری حجت رستمی دیگر عوامل ساخت این مستند بودند که با موسیقی بی نظیر «احسان عبدی پور» نوازنده صاحب نام سرنا و موسیقی لرستان در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران شد.

«احسان عبدی پور» متولد ششم بهمن سال 1366 در خرم آباد است. وی از سال 1377 کار موسیقی را آغاز کرد و با بزرگانی همچون ایرج رحمانپور، فرج علیپور، سیف الدین آشتیانی، داریوش نظری ،حشمت رجب زاده، شهرام ناظری و … همکاری داشته است.

علاقه‌اش به موسیقی لری در کودکی از ترانه‌هایی که پدر و مادر گوش می ‌دادند شکل گرفت. هاشم پشت‌ دار دایی و همایون پسر دایی این هنرمند جوان، جرقه‌ اصلی آشنایی ‌اش را با موسیقی لری زدند.

شروع کار سرنا نواز جوان لر از سال 1375 بود. وجه تمایز وی با سایر فعالان عرصه‌ موسیقی قدیم و جدید لرستان در این است که وی با توجه به لرستانی بودنش، هنرش را معطوف به لرستان نکرده و با سایر لرزبان‌های ایران نیز همکاری دارد و تحصیلات خود را در دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان در رشته موسیقی گذرانده است.

ساز حرفه‌ ای او سرنا است که در زبان لری سرنا به «ساز» معروف است. سرنا قدمتی به بلندای تاریخ دارد و ساز اول قوم لر و جز کهن ‌ترین سازهای موسیقی ایران است. قدمت این ساز کهن که اولین نوع آن سفالی بوده به 3 هزار سال قبل از میلاد بازمی ‌گردد.

نکته حایز اهمیت این است که او آنقدر به اصالت کهن خود می‌بالد که در تمام اجراهایش در بالغ بر 20 کشور جهان با لباس لری ظاهر شده و با تمام دنیا لری حرف می ‌زند و به قول خودش عاشق این فرهنگ است.

علاقمندان به آشنایی با فعالیت های این هنرمند می توانند از طریق آی.دی ehsan.abdipour ایشان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005