با نگاهی به تفاسیر آیت الله «طالقانی»

کتاب «نظم آهنگ و موسیقی قرآن» اثر «فرزین حبیب زاده» منتشر شد

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 6 دی 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ کوثر افشاری: کتاب «نظم آهنگ و موسیقی قرآن» با تالیف «فرزین حبیب زاده» توسط انتشارات سبحان روانه بازار کتاب شد.

این کتاب که بازخوانی و تحلیل نظم آهنگ و موسیقی قرآن کریم در تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله «سید محمود طالقانی» است در سه بخش کلی و با مقدمه ای در باب چگونگی ارتباط لفظ و معنا در قرآن کریم و اهمیت هماهنگی و تناسب میان آهنگ آیات و ترکیبات قرآنی با معانی و مقاصد آن و نیز اعجاز موسیقایی قرآن به نگارش درآمده است.

بخش نخست کتاب، مروری کوتاه بر زندگی و آثار آیت الله طالقانی و بیان ویژگی های تفسیر جزء سی ام پرتوی از قرآن است.

در بخش دوم، موضوع نظم آهنگ و معادل ها و نیز اصطلاحات علمی در تحلیل و تبیین نظم آهنگ قرآن مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته است.

بخش سوم نیز مشتمل بر دو عنوان «روش آیت الله طالقانی در تحلیل و تبیین نظم آهنگ سوره های قرآن» و «نظم آهنگ قرآن در تفسیر پرتوی از قرآن» است که در عنوان اخیر، ویژگی های موسیقایی و آهنگین سوره های جزء پایانی قرآن در چند محور، تبیین و تحلیل شده است.

در توضیح و معرفی این کتاب آمده است: آیت الله طالقانی با عنایت به این نکته که موسیقی و نظم آهنگ قرآن کریم در سوره های جزء سی ام مشهودتر و برجسته تر می‌نمایانند، در پایان هر سوره از سوره های جزء سی ام، راجع به الحان و اوزان آیات و هماهنگی آن با معانی آیات قرآنی، مطالبی بدیع و بی سابقه ارائه کرده است و مکرّر خواننده را به توجه و دریافت خاصی برای فهم بلاغت صوتی و آهنگی آیات قرآن دعوت می کند.

این مفسر ذیل هر سوره، بحث جدیدی برای نمایاندن ارتباط آوا و آهنگ واژگان و آیات با معانی و مقاصد قرآنی و «ظرفیت های آهنگ و موسیقی حروف، کلمات و جمله ها در القای معانی آیات قرآنی» باز نموده و در بیان نظم آهنگ آیات و کلمات قرآن، مباحثی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده که در اثر فرارو همراه با بیان نمونه های متعدد، مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفته است.

برخی از این مباحث عبارت از طول آیات، آهنگ و ایقاع آیات و انواع آن، لحن و اوزان آیات و انطباق و هماهنگی آن با معانی و مقاصد، نقش حرکات، حروف و مخارج آن در القای معانی مورد نظر، تأثیر حذف حرف در نظم آهنگ آیات و معانی آنها، ویژگی های فواصل قرآنی و هماهنگی آنها با مضامین آیه و سوره، مقایسۀ سوره ها از منظر آهنگ و محتوا و نیز تقسیم و بیان آیات یک سوره از منظر نظم آهنگ هستند.

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی  001بنر داخلی 002بنر داخلی 003بنر داخلی 004بنر داخلی 005