کتاب موسیقی «خنیاگر غمگین» اثر ارشد تهماسبی منتشر شد

« بازگشت به لیست | پنجشنبه 8 دی 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ میلاد کیانزاده: کتاب موسیقی «خنیاگر غمگین» شامل آثاری از «ارشد تهماسبی» توسط موسسه فرهنگی ـ هنری ماهور روانه بازار نشر شد.

این کتاب که در 140 صفحه تدوین شده است که ارشد تهماسبی در حاشیه آن نوشته است: «حدود بیست سال قبل مجموعه ‌ای از ساخته‌هایم را در کتابی با عنوان «عشق مانْد» منتشر کردم و اینک دفتر دیگری از آثارم را فرا روی علا‌قمندان موسیقی می ‌گذارم. همه این ها آهنگ‌هایی هستند که طبیعتا خودم دوستشان دارم و بعضیشان مثل تصنیف‌ های «زمستان» و سرودهای «ایران» و «ای ایرانی» و . . . قطعاتِ بهاریه و مهربانی و . . . تا کنون در هیچ آلبومی اجرا نشده‌اند و آثار به ‌اصطلاح دست‌ اولی هستند که شاید و امیدوارم برای دوستداران موسیقی نیز از نظر ساختار و کیفیت آهنگ، این ویژگی را داشته باشند. در این کتاب، تاریخ ساختن همه آهنگ ‌ها را ذکر کرده‌ ام؛ قدیم‌ترین آنها مربوط به سال 1361 (بیست‌ و پنج سالگیِ من) و جدیدترین آن ها مربوط به سال 1401 (شصت ‌و پنج سالگیِ من) است. قضاوت درباره چگونگی نگاهم به موسیقی و بازتاب آن در ساخته ‌هایم، در این بازه «چهل ساله» باشد به عهده شما عزیزان».

در بیوگرافی ایشان آمده است: «ارشد تهماسبی» (موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار) متولد 28 دی 1336 در الیگودرز است. 

او دوران کودکی و تحصیل را در سنندج، همدان و تهران گذراند. وی مقدمات موسیقی را نزد محمدرضا لطفی فراگرفت و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، در کلاس‌های  استاد محمدرضا لطفی و هوشنگ ظریف شرکت می‌کرد.

وی در سال 1358 وارد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران شد ولی بعد از یک سال مجبور به ترک دانشگاه شد. او در سال 1360 به عضویت گروه چاووش درآمده و در این گروه، با حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان همکاری کرد و در همان سال نیز کلاس‌ های آموزش تار و سه‌ تار را برای هنرجویان علاقمند تشکیل داد.

وی همکاری‌های متعددی با حسین علیزاده در زمینه همنوازی در آلبوم های «شورانگیز»، «راز و نیاز»، «صبحگاهی»، «دلشدگان» و «همنوایی» و اجرای کنسرت در اروپا و آمریکا داشته‌ است.

همچنین تهماسبی کتاب ‌هایی در زمینه موسیقی ایرانی منتشر کرده و از جمله مهم ‌ترین فعالیت وی در سال‌ های اخیر ایجاد مرکزی برای معرفی ساز تار، به نام «جایگاه تار» بوده ‌است. در این مرکز، سازهای قدیمی، وسایل شخصی استادان تارنواز، مضراب‌های تارنوازان قدیم و اسناد تاریخی موسیقی ایران موجود است.

«پرده گردانی»، «چگونگی موسیقی ایران» (کندوکاوی در گونه های موسیقی)، کتاب «گوشه» (فرهنگ نواهای ایران)، «صد و یک پیش درآمد»، «جواب آواز» (بر اساس ردیف آوازی محمود کریمی)، «شهروند» (آثاری از ارشد تهماسبی، عارف قزوینی، درویش خان،  ابوالحسن صبا) با تنبک‌ نوازی و خوانندگی سیاوش ایمانی، «سعدی نامه» (بر روی اشعار سعدی ـ اجرای گروه دستان با خوانندگی سالار عقیلی)، «ردیف میرزا عبدالله» به روایت نورعلی برومند، «سایه های سبز» به خوانندگی سالار عقیلی، «وزن خوانی واژگانی» (روش ابداعی)، «دلدار» به خوانندگی محسن کرامتی، «صد رَنگ رِنگ قدیمی» از استادان موسیقی ایران، «سه چهار مضراب» در ساخته های تهماسبی در آوازهای ابوعطا، دشتی، دستگاه نوا، «پنجه دشتی» به خوانندگی محسن کرامتی (تصنیف های عارف و قطعات ابوالحسن صبا)، «برنامه دشتی» (ساخته موسی معروفی ـ بازنگری و ویرایش کتاب ارشد تهماسبی)، مجموعه ای از آثار «رکن الدین خان» (کتاب و آلبوم موسیقی)، تصنیف های «عارف قزوینی»، «آثار درویش خان» (کتاب و آلبوم موسیقی)، «همنوایی» به همراه حسین علیزاده و داریوش زرگری، «دلشدگان» (به همراه حسین علیزاده) بخشی از آثار این هنرمند مکتوب و موسیقایی این هنرمند هستند.

گفتنی ست، کتاب «خنیاگر غمگین» اثر ارشد تهماسبی به مبلغ 140 هزار تومان از طریق انتشارات ماهور و تمام کتاب فروشی های معتبر آنلاین قابل خریداری ست.

 

 

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005