«ادوارد آرتمیف» آهنگساز موسیقی فیلم روسی درگذشت

« بازگشت به لیست | جمعه 9 دی 1401 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ ثمین صفایی: «ادوارد آرتمیف» آهنگساز برجسته موسیقی فیلم اهل روسیه در سن 86 سالگی درگذشت.

«ادوارد نیکولایویچ آرتمیف» (Eduard Nikolaevich Artemiev) سی نوامبر 1937 در نووسیبیرسک روسیه متولد شد و از دانش آموخته های کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو است که زیر نظر «یوری السکاندر وویچ شاپورین»  آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی اوکراینی، آموزش های خود را آغاز می کند.

علاقه اش به ساخت موسیقی فیلم و تبحرش در زمینه موسیقی، باعث شد بعدها برای آثار کارگردانانی همچون «آندری تارکوفسکی»، «آندری کونچالوفسکی»، «نیکیتا میخالکوف» و . . . همکاری کند.

همچنین دو قطعه از ساخته های وی، برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی های المپیک زمستانی 2014 که در سوچی روسیه برگزار شد، استفاده شدند.

آرتمیف که به تازگی، پس از گفتگو با عوامل ساخت فیلم اسپانیایی «The Cosmonaut» اجازه استفاده از چندین قطعه موسیقی متن فیلم «سولاریس» را به آن ها داده بود، موفق به کسب جایزه هنرمند مردمی روسی، کسب مدال ویژه نقره ای «سنت جرج» از بیست و سومین دوره جشنواره  بین المللی مسکو و همچنین سه جایزه «نیکا» (جایزه اصلی موسیقی فیلم در روسیه) شده است.   

«برده عشق»، «استاکر»، «سیبریایی»، «محافظ شخصی»، «چند روز از زندگی ابلوموف»، «نزدیک بهشت»، «خطر مضاعف»، «آفتاب ‌سوخته»، «آرایشگر سیبری»، «تا جایی که پاهایم توان رفتن دارد»، «خانه احمق‌ها»، «سرنوشت»، «دوازده»، «خانه»، «گرمازدگی» طی سال های 1976 تا 2014 بخشی از فیلم هایی هستند که وی ساخت موسیقی آن ها را بر عهده داشته است تا کارنامه هنری وی بالغ بر 170 اثر را ثبت کند.

گفتنی ست، او که مدتی در بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های مسکو بستری بود، 29 دسامبر 2022 درگذشت.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005