به قلم و نوازندگی دکتر «مهرداد پاکباز»

کتاب «شیوه نامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی» به جلد دوم رسید

« بازگشت به لیست | ﺳﻪشنبه 5 ارديبهشت 1402 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ باربد شهسواری پور: جلد دوم کتاب «شیوه نامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی» نوشته مهرداد پاکبار بر روی سایت ماهور جهت خرید آنلاین قرار گرفت.

دکتر «مهرداد پاکباز» نوازنده و مدرس گیتار، پس از جلد نخست این کتاب که در سال 1395 آن را به همراه یک لوح فشرده برای کودکان پیش دبستانی منتشر کرده، بار دیگر ضمن همکاری با موسسه فرهنگی ـ هنری «ماهور» جلد دوم این کتاب را برای کودکان دبستانی به رشته نگارش درآورده است.
این کتاب و لوح آن که سال گذشته به نشر رسیده، از طریق سایت این انتشارات در دسترس علاقمندان قرار گرفته و سایت «ایران کتاب» نیز این اثر را با بیست درصد تخفیف عرضه کرده است.  

در توضیح این کتاب آمده است: «در این شیوه ‌نامه (متد) کوشیده‌ ایم تا «موضوعیت» تدریس موسیقی به کودکان ایرانی ـ چه از منظر روان‌شناختی و چه در تناسب با فرهنگ ایرانی ـ اساس کار قرار گیرد تا «مدلی» آموزشی ولی «شاگرد مدار» متناسب با ضروریات و مطالبات خاص کودکان امروز ایران ارائه شود. این مدل آموزشی پیرو نگرش «مکتب برلین» نتیجه تئوری و عمل بوده و در طی سال‌ های متمادی ـ چه در طراحی محتوای جلسات تدریس و چه در روند عملی آموزش ـ همواره مورد بازنگری و تصحیح قرار گرفته است. با این وجود نویسنده بر این باور است که پیاده‌ سازی جلسات ـ چه در محتوا و چه در تسلسل‌ ـ می ‌تواند تابع نظر آموزگار و «فردیت» شاگرد شکل بگیرد و منجر به تغییرات و تبدیل‌ های درون ساختاری نیز بشود. این شیوه ‌نامه در سه جلد تدوین شده و اکنون جلد دوم (دبستان) آن منتشر شده است». 
دکتر «مهرداد پاکباز» متولد سال 1352 در تهران، فارغ التحصیل نوازندگی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس پداگوژی از دانشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی وین اتریش و دکترای تخصصی از دانشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی وین اتریش با رساله ساختارهای مدال در موسیقی ایران و منابع دوران اولیه اسلامی است. ایشان عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
نواختن گیتار را از سال 1366 نزد اساتیدی چون داریوش ابوالحسین و هنریک عیوضیان آغاز و دوره های تئوری موسیقی را در محضر استاد مهران روحانی فرا گرفت. او همچنین موسیقی ایرانی را زیر نظر استاد حسین علیزاده و استاد داریوش طلایی آموزش دید. پس از اجرای کنسرت های متعدد به همراه ارکستر ایران ـ اتریش به رهبری تومسا کریستین دیوید، به اتریش رفت و در آنجا مشغول به تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه هنر و موسیقی وین شد. وی در آنجا فرصت حضور در کلاس های تکمیلی اساتید خوشنامی همچون آرنولدو مورئو، آلوارو پیری و هپکینسون اسمیت را هم یافت.
 مهرداد پاکباز تاکنون به اجرای کنسرت های متعدد در اتریش، ایران، آلمان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک پرداخته و تالیفات و مقالات مختلفی در زمینه گیتار و موسیقی داشته است و همچنین در جشنواره های مختلف به عنوان داور حضور داشته است.

* عکس: امیر خامنه

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005