کتاب «شیوه بربط نوازی» اثر منصور نریمان به چاپ هشتم رسید

« بازگشت به لیست | چهارشنبه 4 مرداد 1402 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ شیما مقامی: چاپ هشتم کتاب موسیقی «شیوه بربط نوازی» با نگارش «منصور نریمان» از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

کتاب «شیوه بربط نوازی» آموزش متدهای نواختن ساز عود است که در دو دوره مقدماتی و عالی برای هنرجویان و علاقمندان به هنر موسیقی نوشته شده است.

«منصور نریمان» که خود از اساتید برجسته این رشته موسیقی بوده است، در بخش مقدماتی این اثر که مشتمل بر سه فصل است به مباحث نظری موسیقی، ساختمان فیزیکی عود، نوازندگی، چهار مضراب ‌ها، آهنگ‌ ها و مضراب ‌های مخصوص عود پرداخته و برای هنرجویان در هر بخش تمرین‌هایی نیز داده است و در بخش دوم در دوره عالی به ‌صورت پیشرفته‌تر متدهای موسیقی عود را به هنرجویان آموزش می‌ دهد.

«بربط» یا «عود» سازی کاملا ایرانی است که در اوایل اسلام به کشورهای عربی رفته و جانشین سازی به نام مِزهَر شد. این سال به دلیل وسعت و صدادهندگی و صدای گرم و جذاب آن قابل استفاده در موسیقی سنتی به‌ویژه برای تکنوازی آوازها و گوشه‌های اصیل ایرانی است. همچنین یکی از سازهای پرطرفدار در کشورهای منطقه محسوب می شود و در اندازه‌های مختلف شاخته شده است. به طور مثال، عودهای عربی دارای کاسه بزرگ و عودهای ترکیه دارای کاسه کوچک هستند اما بربط یا همان عود ایرانی کاسه متوسط دارد. گرچه کوچک و بزرگ بودن کاسه در نوازندگی تأثیر خاصی ندارد اما اندازه معمول و متداول آن همان اندازه ساخت ایران است.

مرحوم استاد «منصور نریمان» آهنگساز، ردیف‌دان و پژوهشگر موسیقی و مؤلف با نام اصلی «اسکندر ابراهیمی زنجانی» بیستم اسفند 1314 در مشهد متولد شد.

پدرش که سه‌ تار، تار و نی را به خوبی می‌نواخت، از همان دوران کودکی، او را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به وی آموخت و از سن چهارده سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تک نواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت.

پس از مدتی همکاری با رادیو مشهد، به شیراز نقل مکان کرد و به مدت چهار سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. بعد از معرفی ایشان توسط استاد عبدالوهاب شهیدی به عنوان تک نواز رسمی رادیو در کنار استادان دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد.

استاد نریمان از مدرسان ساز «بربط» در هنرستان عالی موسیقی ملی و دانشکدۀ موسیقی بوده و نزد اهل موسیقی به پدر عود ایران معروف هست و حاصل تجارب و دانش خود را برای استفاده هنرجویان رشته موسیقی سنتی در آثار صوتی و مکتوب خود عرضه داشته‌ است.
ایشان بیست و سوم تیر سال 1394 در سن هفتاد و نه سالگی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان بهمن تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

گفتنی ست، چاپ هشتم این کتاب در 161 صفحه رحلی، شمارگان هزار نسخه و با قیمت صد و چهل هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است و علاقمندان امکان خرید آنلاین از طریق سایت های مختلف فروش کتاب را نیز دارند.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :